Definitie SAS2000:
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige
gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te
bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam en hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen pleegt die bestaan
uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam en hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt,
ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam en hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een
andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid en hij die door giften of beloften van
geld of goed, misbruik van uit feitelijke verhoudingen voortvloeiend overwicht of misleiding een minderjarige van onbesproken gedrag, wiens minderjarigheid hij kent of redelijkerwijs moet
vermoeden, opzettelijk beweegt ontuchtige handelingen met hem te plegen of zodanige handelingen van hem te dulden en hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid of
lichamelijk onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te
bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatst gemelde tot het plegen of
dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt en hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of
waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, de ambtenaar die ontucht pleegt met een persoon aan zijn gezag onderworpen of aan zijn waakzaamheid
toevertrouwd of aanbevolen; de bestuurder, arts, onderwijzer, beambte, opzichter of bediende in een gevangenis, rijksinrichting voor kinderbescherming, weeshuis, ziekenhuis, of instelling van
weldadigheid, die ontucht pleegt met een persoon daarin opgenomen; degenen die, werkzaam in de gezondheidszorg of maatschappelijke zorg, ontucht pleegt met
iemand die zich als patiënt of cliënt aan zijn hulp of zorg heeft toevertrouwd en hij die van het opzettelijk teweegbrengen of bevorderen van ontucht door anderen met derden een beroep of een
gewoonte maakt.
De Theorie van Jeffrey Fishman:
Mensen die seksueel misbruikt zijn, hebben verdere hulp nodig. Jeffrey Fishman ging aan het werk met een groep jongens, die seksueel misbruikt
waren. Hij organiseert zijn groepen voor jongens met de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Samen ondernamen ze verschillende activiteiten. In zijn mening over groepshulpverlening aan jongens neemt
gebruik maken van de positieve, constructieve kanten van mannelijkheid' (kracht, taaiheid, kameraadschap) een belangrijke plaats in. Daarnaast probeert hij zoveel mogelijk het gezin en de
sociale omgeving van de jongens in te zetten. Jongens hebben door hun sekserol veroorzaakte beperkingen: moeite om emoties te uiten zoals pijn, verdriet, schaamte afhankelijkheid, behoefte
aan hulp en zorg. Maar jongens hebben ook krachtige, positieve kanten. Jongens wordt aangeleerd om te overleven, om niet onderuit te gaan maar juist de sterkste te zijn in de competitie tussen
jongens en mannen onderling. Jongens wordt geleerd om competitie in relaties te overleven. Het is de overtuiging van Fishman dat de therapeut die kracht kan gebruiken om deze jongens te
begeleiden.
Het werken met de jongens
Een groep voor seksueel misbruikte jongens komt één keer per week bij elkaar gedurende 15 tot 20 weken. De begeleider is een man. Fishman vindt
vrouwen voor jongens heel bedreigend. Een mannelijk rolmodel maakt de jongens minder kwetsbaar. De groep doet een serie van activiteiten en oefeningen, waarbij het gezamenlijk nastreven van een
doel centraal staat. Alles is gericht op onthullingsdag'.
Vraag en antwoord:
Het geven van informatie, bijvoorbeeld seksuele voorlichting, is van wezenlijk belang. Veel mensen denken dat jongens die misbruikt zijn alles weten
over seksualiteit. Vaak weten de jongens er helemaal niet zoveel vanaf of hebben ze alleen kennis van misbruikende seksualiteit.
Verhalen vertellen en spelletjes spelen:
Een opdracht kan zijn: schrijf een verhaal over een kind dat bedreigd werd met misbruik maar het wist te voorkomen; over een misbruikt kind dat er
wel over praatte; over een misbruikt kind dat er niet over praatte. Een voorbeeld van een vorm met de deelnemers van de groep: een negenkoppige monster dat met vijf poten op de grond staat. De
negen koppen van het monster zijn uiteraard de hoofden van de jongens; er zullen wel wat voeten van de vloer moeten om het monster met vijf poten te laten staan. Dit spel vereist samenwerking,
overleg, vertrouwen en lichamelijke nabijheid.
Fantaseren:
Ook jongens moeten zich samen rustig kunnen houden, dus eerst doen ze ontspanningsoefeningen. Daarna fantaseren ze over metaforen als: een zaal vol
mensen die jou goed kennen en die je dierbaar zijn, die voor je applaudisseren; jongens die verdwaald zijn in de donkere jungle en die er samen uit moeten zien te komen, waar ze na talloze
gevaren uiteindelijk lukt.
Een rollenspel spelen:
Jongens vinden rollenspellen heel leuk. Een rollenspel dat veel losmaakt is: De laatste confrontatie met de dader' (de jongen mag de pleger dan
alles laten doen wat hij kan bedenken). Fishman bedenkt scènes waarin iedereen een rol krijgt. Bij een confrontatie met de dader speelt de één een politieagent, de ander een cipier
enzovoorts.
(nooit verzonden) Brieven schrijven:
Zeg nooit: huiswerk! Veel van de hiervoor genoemde activiteiten worden thuis gedaan. De ouders moeten deze huisopdrachten ondertekenen. Op die
manier zijn ze op de hoogt van wat de jongen tijdens de therapie doet, en hopelijk levert dat gespreksstof op.
Onthullingsdag:
Op onthullingsdag vertellen de jongens wat hen precies overkomen is. Vaak hebben ze daar behoefte aan, en willen ze het ook vanuit
jongens‑bravoure: als jij het vertelt, vertel ik het ook'. Het uiten van gevoelens speelt een grote rol, vooral het uiten van woede en agressie. Fishman geeft cadeaus in de vorm van een
cake, een certificaat, felicitaties.
Belangrijk is ook om de jongens iets aan de gemeenschap te laten geven. Als voorbeeld noemt Fishman het
schrijven van een krantje met (anonieme) informatie over hun misbruik ervaringen. Daarmee wordt iets negatiefs veranderd in iets constructiefs. Bovendien is het belangrijk de wereld te laten
weten dat er mannelijke slachtoffers zijn.