Het is een feit, er zijn zeer veel gevolgen!
Het is een feit dat seksueel misbruik van jongens bestaat. Maar hoewel we inmiddels weten dat er een behoorlijk aantal mannen in hun kindertijd seksueel misbruikt is moet er wel gezegd worden dat elke misbruik situatie een unieke situatie is, ondanks dat er veel overeenkomsten in situaties en gevolgen zijn. Feit is daarom dat seksueel misbruik voor elke man weer anders is. Anders in wat er gebeurde. Anders in de betekenis die iemand eraan geeft.[i]
De manier van misbruiken speelt een belangrijke rol in de gevolgen die een man aan het misbruik kan ondervinden. Als je kijkt naar het beoordelen van seksueel misbruik zijn twee zaken erg belangrijk: het gaat niet alleen om openlijke maar ook om verhulde vormen van misbruik en het gaat om de intentie van de pleger, hij of zij is gericht op de eigen seksuele bevrediging.[ii]
Om een beter beeld te kunnen vormen van de verschillende vormen van misbruik zal ik hieronder een aantal voorbeelden geven:
Bij veel van deze vormen van misbruik gaat het niet alleen om het aanraken van de jongen door de pleger, maar ook om het voor de jongen verplichten om de dader aan te raken.[i]
[i] Stichting Ambulante Fiom: Uit de schaduw, ’s Hertogenbosch 2001; blz. 5
[ii] Jos van den Broek: Er zijn geen namen voor, Utrecht 1991; blz. 21
De gevolgen van Seksueel Misbruik:
Bij het beschrijven van de gevolgen van seksueel misbruik bij jongens is het een probleem dat daar weinig specifieke informatie over te vinden is. In veel studies worden er nauwelijks of geen verschillen aangegeven tussen jongens en meisjes. Maar er is wel degelijk een verschil in de gevolgen voor jongens en meisjes die seksueel misbruikt zijn. Dit verschil komt met name voort uit de wijze waarop zij zich proberen te herstellen van de verwarring die bij het misbruik ontstaat. Deze verwarring hangt samen met de manier waarop jongens worden gesocialiseerd in onze samenleving en daarbij zijn drie gebieden erg belangrijk:[i]
[1] Jos van den Broek a.w blz. 3
Gevolgen tijdens kindertijd / jeugd:
Gevolgen die op latere leeftijd (nog) van invloed zijn:
Vervolg II van de gevolgen van seksueel misbruik:
In diezelfde fase zullen diverse gevolgen zich kenbaar maken, zoals bij de:
crisis-fase vindt plaats wanneer het kind seksueel misbruikt wordt:
lijdens-fase vindt plaats wanneer het kind nog steeds [langdurig] seksueel misbruikt wordt of het plotseling is gestopt:
maar ook bij de...:
Vervolg III van de gevolgen van Seksueel Misbruik:
Ververwerkings-fase vindt plaats wanneer het seksueel misbruik publiekelijk is geworden:
Je 'leert' er mee te leven;
Het wordt een levenservaring;
Je sterker worden en je zelfvertrouwen terugvinden;
Negatieve gevoelens en emoties omzetten in positieve gevoelens en emoties;
Het krijgen van relatieproblemen;
Medische problemen [nerveus, gespannen, broekpoepen, eetproblemen, verwondingen, zwellingen, bloeduitstortingen].
Maar hoe kan je het nu zien aan iemand die seksueel is misbruikt [begint voor de verwerkingsfase]?
Dat is niet altijd te zien, doch wanneer je plotselinge veranderingen constateert en kinderen ineens verschillende medische klachten krijgen is het raadzaam om uw kind goed in de gaten te gaan houden en vooral met het kind proberen te praten.
De signalen zouden kunnen zijn of in combinatie:
Want.....: "Jij bent in jouw jeugd seksueel misbruikt. Dat heeft een stempel op jou gedrukt. In sommige opzichten ben jij er sterker door geworden. In andere opzichten heeft het jouw leven moeilijker gemaakt. Jij weet nu dat je veel kunt doen om te herstellen van de negatieve gevolgen van het seksueel misbruik. Het is aan jou om jouw leven anders in te richten, als jij dat wilt.
· Jij kunt het ALLEEN doen of HULP INROEPEN.
· Jij kunt wel degelijk anders leren denken, voelen en handelen.
· Jij bent géén hulpeloos slachtoffer meer.
De gevolgen voor seksueel misbruikte mannen die genoemd worden door de verschillende auteurs
Auteurs:
Gevolgen: |
Peeters- Thijssen (1990) |
Geertzen (1994) |
Dijkstra (1996) |
Donner (1998) |
Blitz (1998) |
VSK (1999) |
Holmes en Slap (1998) |
Clarke en Pearson (2000) |
Totaal |
Laag zelfbeeld |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
7 |
Depressie |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
5 |
Lage zelfwaardering |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
6 |
Suïcidale gedachten |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
4 |
Automutilatie |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
- |
- |
4 |
Angsten |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
5 |
Slaapproblemen |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
3 |
Eetstoornissen |
- |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
3 |
PTSS |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
3 |
Schuldgevoelens |
- |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
4 |
Concentratie problemen |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Gespannenheid |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Seksuele problemen |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
6 |
Agressie |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
6 |
Somatisatie |
- |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
2 |
Homofobie |
- |
- |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
2 |
Lichamelijke vervreemding |
- |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
3 |
Verslaving |
- |
- |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
2 |
Dissociatie |
- |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
2 |